מילדה חסרת ביטחון לכוכבת ילדים – בזכות עפרה חזה אני שרה היום

מילדה חסרת ביטחון לכוכבת ילדים – בזכות עפרה חזה אני שרה היום
עינבל יוסף
תילום : יובל רווח

עינבל יוסף לא דיברה עם הסביבה עד שפגשה את הזמרת עופרה חזה, הכוכבת האהובה בחרה להופיע איתה על הבמה ובכך גרמה לחייה להשתנות מהקצה אל הקצה.

כיום היא מעלה הצגת ילדים חדשה בה היא מופיעה עם שיריה של עופרה חזה, במסר מעצים עבור כל הילדים השקופים. עפרה חזה היא אחד מאבני היסוד של התרבות הישראלית, והייתה אמורה לחגוג 62 ועצם ההצגה של עינבל מהווה עוד דרך נהדרת לשמר את המוזיקה היפה והיצירות האיכותיות של עפרה.

עינבל יוסף | תילום : יובל רווח
עינבל יוסף | תילום : יובל רווח


עינבל יוסף הייתה ילדה כבת 12, חסרת ביטחון שהוריה רשמו אותה לכל מקהלה אפשרית בסביבה, כמה חסרת ביטחון? היא לא דיברה עם אף אחד חוץ מעם משפחתה הקרובה וחברת נפש אחת. היא הייתה ילדה שקופה, כזו שאף אחד לא מתעניין בשלומה, זו שיושבת בקצה של הכיתה ואם יום אחד תיעדר אף אחד לא ישים לב.

אבל ביום אחד השתנו חייה מקצה אל קצה, כאשר היא פגשה בזמרת עופרה חזה. “המקהלה שלי הייתה צריכה להופיע על אחת הבמות הקהילתיות” משתפת ענבל” כאשר לפנינו הופיעה עופרה חזה בפני הקהל”

“מאחורי הקלעים עפרה אמרה אני צריכה ילדה אחת שתעלה איתי לשיר, ומיד כל החברות שלי קפצו עליה, אני ישבתי בצד כי הרי בכלל לא יכולתי להוציא את המילים האלה. אבל למרות שישבתי חסרת מילים בצד היא קלטה אותי. היא כנראה תמיד הייתה רגישה לאחר ולשונה. היא באה וישיבה לידי ושאלה אם אני רוצה לעלות איתה לשיר, הנהנתי עם הראש כי כמובן לא יכולתי להוציא מילה מהפה. היא ניסתה לשאול עוד כמה שאלות וראתה שאני פשוט לא מגיבה לה. אבל למרות זאת היא החליטה לקחת את הסיכון. היא שאלה אותי אם אני מכירה את השיר “אם ננעלו” הנהנתי שוב בראש ופתאום מצאתי את עצמי על הבמה, שרה יחד עם עפרה, כאשר היא לוקחת אותי יד ביד.



“זה היה מטורף, כל החברים שלי ראו אותי, כל הכיתה, כל השכונה, הרגשתי כמובן בעננים, ירדתי מהבמה והתבוננתי בה ממושכות. אמרתי לעצמי בלב אם האישה הענקית הזו בחרה בי, סימן שיש בי בכל זאת משהו, יש בי משהו, אני לא סתם ילדה שיושבת בצד”.

פתאום כל החברים קפצו עלי ורצו בקרבתי, זה משהו שמעולם לא היה לי. מאותו הרגע התחלתי לדבר עם הסביבה. חד משמעית עופרה חזה שינתה את חיי. מילדה מופנמת שבקושי מדברת, נחבאת אל הכלים הפכתי בין לילה לילדה שקולה נשמע, החומות שלי נפרצו. כנראה שהייתי צריכה להרגיש לרגע את נוצות הטווס שהיא נתנה לי, היא מעולם לא ידעה עד כמה היא השפיעה עלי עמוקות, מספרת לנו ומראה לנו את עמוד הפייסבוק שלה

סיפור הסינדרלה של עינבל יוסף כילדה, הוביל אותה אל ההחלטה להמשיך את חייה במסלול הבמה. היא הופיעה על במות שונות עם צוותי בידור וגם ביימה הצגות ילדים רבות כשלאורך כל השנים הקפידה תמיד להעצים בכל הופעה את הילדים “השקופים” שהגיעו לשם ולהעניק להם אפשרות להרגיש מיוחדים ולו לרגע.

הצגת הילדים החדשה “יד ביד עם אנאבלה”

השנה היא השיקה הפקת ילדים גדולה ומרשימה, מחזה שנכתב על ידה ושבמסגרתו מושרים כל השירים האהובים של עופרה חזה.  ההצגה נקראת “יד ביד עם אנאבלה” ומספרת על הילדה אנאבלה המתגוררת בשכונת עפרה בעולם האגדות. בהצגה משולבים מספר דמויות מאגדות הילדים כגון פיטר פן, כיפה אדומה, שלגייה ועוד עמם משוחחת אנאבלה בדרכה הרגישה והחיובית ובין לבין, שזור גם מסר חינוכי שכל אחת מהדמויות מביעה בדרכה. זה גם מסר סמוי שהטוב יכול להגיע מכל מיני אנשים ובכולנו יש צד חיובי”

לצדה של ענבל מופיע קאסט של שחקנים ורקדנים מקצועיים ומוכשרים שמקסימים את הקהל בכישרונם, חלקם שחקנים לאו דווקא מוכרים וזה עוד חזון שהיא מטפחת של שילוב שחקני ילדים מוכשרים.

ההצגה “יד ביד עם אנאבלה”  בפני אולמות מלאים במאות אנשים ותגובות הקהל נלהבות.

“קודם כל ההורים נהנים” מחייכת ענבל “הן הרי רגילים לסוג מסוים של הצגות ילדים, ופתאום הם מאד מתחברים בגלל השירים של עופרה חזה. שנית הילדים עצמם שמוקסמים מגיבורי האגדות שהם מכירים, מהתלבושות, מהרקדנים ומהמסרים שהם מקבלים”. מה שכן הילדים מכירים את השירים שכיום מתנגנים בגנים ובבתי הספר. רואים שהקהל התגעגע לעופרה ולשירים הנפלאים שלה.

עם המנטור, בצלאל אלוני

מי שמלווה מאחורי הקלעים את ההצגה והיצירה הזו עוד מחבלי הלידה שלה, הוא לא פחות ממנהלה האומן והיוצר האגדי של עפרה חזה, זה שכתב לה שירים רבים ונחשב גם אביה הרוחני של עפרה – בצלאל אלוני.

” החיבור איתו היה מיידי ובלתי אמצעי. הוא ואשתו פתחו בפני את ביתם והיו מקסימים. הוא מנחה אותי איך לעשות את המופע ואיך להנציח את זכרה של הזמרת הנפלאה הזו – והכל נעשה על מי מנוחות, בשיא הנועם ועם המון אהבה ויצירה. אין מאושרת ממני לדעת שבצלאל הוא זה שפרס את כנפיו האומנותיות על המופע. אני יודעת עד כמה היה לו חלק ביצירת הדבר הענק הזה שנקרא עפרה חזה ויש לי את העונג לזכות במנטור כזה”.

לכל ילד קטן מגיע עתיד גדול  

“הילדה הרביעית שלי” משתפת עינבל ברגישות “התגלתה גם היא כמופנמת וסגורה. גם היא בחרה לא לשוחח עם הסביבה למעט האנשים הקרובים אליה ביותר. החלטתי לבנות עבורה מחזה שיאפשר לה לפרוש  את נוצות הטווס בדיוק כפי שההופעה שלי כילדה חסרת ביטחון ו סייעה לי. החלטתי להעצים אותה באמצעות הדמות האגדית שאבנה לה.

“בהצגה הראשונה ירדתי מהבמה ולקחתי אותה יד ביד לעבר הקהל, טרחתי להושיב אותה כמובן בשורה הראשונה ולדאוג שילדי כיתתה גם יהיו במופע ואפילו צוות המורות המהדהימות. ביום למחרת היא כבר דיברה עם חמישה ילדים, זה היה נס. אמנם יש לה את הקצב שלה והיא לא הפכה לדברנית ביום אחד אבל הזמן יעשה את שלו”




איזה מסר חשוב לך להעביר לקהל שצופה בך?

המסר שאני רוצה להעביר לה ולכל ילד וילד הוא שהמעז מנצח. יש בכל אחד ואחת מאיתנו כשרון חבוי והמון יצירה ושצריך לקבל את כל הילדים ואת כל סוגי ההתנהגויות. הסבר פנייך לכולם ופעם בנעם ואין מתאימה לייצג את הערכים הללו מעפרה חזה”

אני בוחרת שלא להתיילד וכן לדבר בגובה העיניים. אני פועלת מול הילדים כי אני מבינה אות העולם הזה ואת השפה השולטת בו”, ואני עושה את הכל מתוך בחירה. בחרתי לעשות שינוי, בחרתי ליצור מציאות טובה יותר וזה המסר של – הן כאמא, הן כיוצרת והן כזמרת המעלה מופע”.

האם דור המסכים והסלפי מצליח להבין את המסרים של עופרה חזה?

“אני חושבת שהשירים של עפרה הם מלאי כל טוב; העברית תקינה, הטקסטים מרגשים ומדברים על דברים חיוביים כמו ערכי משפחה, אהבה וחברות. על אלו הם דברים נצחיים שתקפים גם לדור שלי וגם לדור המסכים. המטרה שלי היא להעביר את ההתנהגות הברוכה הזו, את כל כללי ההתנהגות היפים האלו בצורה של שיר קליט ותלבושות ססגוניות”‘ אומרת עינבל ואז מציגה בפנינו את האתר לרכישת הכרטיסים.

כוכבת הילדים הבאה של ישראל לא מאמינה בלהיות ‘מפורסמת’

מעבר להצגה החדשה אחד מהמיזמים הגדולים שעינבל עובדת עליהם בימים אלו הוא פסטיבל אומני ילדים, שמטרתו לאגד אומני ילדים שאינם דווקא מפורסמים אלא בעיקר מוכשרים.

“מאד קשה לי עם התופעה הרווחת מול אומני הילדים שרק המפורסמים זוכים לקבל את הבמה. היום כדי שיזמינו אותך להופיע בהיכל תרבות אתה חייב להיות מישהו מפורסם, יש כל כך הרבה מוכשרים שרק מחכים להזדמנות. כחלק מהחזון שלי החלטתי לייסד פסטיבל של אומני ילדים לא מוכרים .

אני מאמינה שצריך לתת תמיכה גדולה יותר לאמנים, גם כשאינם מוכרים. לא יכול להיות שמי שרוצה להעלות הצגה צריך לשלם עשרות אלפי שקלים רק על הזכות לקבל במה. לצערי אמנים חדשים צריכים להיות לוחמים ושורדים נגד התרבות בישראל.
חייבת לציין לטובה את אולם קרית שרת ברחובות אשר מנהלו, גולן ביטון, נתן לנו את ההזדמנות לעלות את המופע בפעם הראשונה, וגם את אולם שרת בפתח תקווה והמנהל רונן כברה על זה שנתן בנו אמון ואת רחלי אלזם מנהלת הארועים ב”הייטקזון”. זה לא מובן מאליו שיסכימו לקבל אומנים לא מפורסמים ועל זה אני חייבת לציין ולהודות להם. אני רוצה לחולל תיקון במקום הזה, אגב גם לעפרה היה קשה בהתחלה והיום היא נחשבת לאמן הישראלי שמכר הכי הרבה תקליטים וקצר הכי הרבה פרסים. הקהל צמא לדבר החדש, למשהו קצת אחר עם תכנים איכותיים ועלילה מובנת וכמובן מסר חינוכי חשוב. אני מקווה מאוד שהקהל ישפוט ויאפשר גם לאומנים שלא מפורסמים לתרום לתרבות בישראל וירכוש כרטיסים להופעות של אותם אמנים.

הקהל דוהר אל הבמה
בסיום ההצגה שבה צפינו, הקהל דהר אל הבמה, כולם רצו לגעת ב ‘אנאבלה’ וההרגשה היא שכוכבת ילדים חדשה נולדה כאן.

אבל לעינבל אין חלומות גדולים להפוך לכוכבת מפורסמת, החלום הגדול שלה הוא להצליח לגעת עם המסרים שלה ועם הסיפור האישי שלה בכל ילד ובכל שחקן שרוצה לבטא את הכישרון שלו.

.

 


כתבות שתשמחו לקרוא

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *